10 راهکار اساسی مقابله با استرس

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

قبل از تلاش برای حذف یا کاهش استرس‌تان، باید علل استرس را پیدا کنید. دلایل اضطراب و نگرانی‌هایتان را بدانید. سپس با دانستن 10 راهکار اساسی مقابله با استرس نظیر فعالیت فیزیکی، عادات رفتاری و غذایی سالم، تفریح، مثبت‌اندیشی و … می‌توانید از شدت استرس خود کم کنید.

قبل از هر چیز وقت بگذارید!

اگر با استرس زیادی مواجه هستید، زمانی را برای تشخیص دلیل استرس خود در نظر بگیرید. نحوه مقابله با آن را پیدا کنید.

  • عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد استرس شود. مانند شغل‌تان یا مسائلی در زندگی شخصی نظیر مشکلات خانوادگی، مسائل اقتصادی و …
فیلم آموزشی: 9 علامت که نشان‌ می‌دهد استرس دارید:

لیستی از نگرانی‌هایتان بنویسید!

اگر احساس پریشانی و استرس دارید، اولین قدم برای بهتر شدن احساس‌تان، این است که علت را شناسایی کنید. بهتر است لیست نگرانی‌هایتان را بنویسید تا مهم‌ترین علل استرس مشخص شود.

  • باید از چیزهایی که برای سلامتی شما مضر هستند و کمکی به رفع استرس نمی‌کنند دوری کنید. مانند سیگار کشیدن یا نوشیدنی‌های الکلی!

10 راهکار اساسی جهت مقابله با استرس:

1. فعال باش!

ورزش و فعالیت؛ استرس شما را ناپدید نمی‌کند. اما شدت برخی از جنبه‌های احساسی استرس را کاهش می‌دهد. داشتن فعالیت به از بین بردن افکار استرس‌زا و خونسردی در برابر مشکلات کمک می‌کند.

  • قبلا درباره راه‌های ساده برای فعال بودن / ورزش کردن در در زندگیِ پر مشغله کنونی مطالبی بیان کرده‌ایم. حتما در اینجا بخوانید.

2. کنترل امور را به دست بگیر!

برای هر مشکلی یک راه حل وجود دارد. احساسِ از دست دادن کنترل امور؛ یکی از علل اصلی استرس و بیماری است.

  • داشتن کنترل امور به شما کمک می‌کند یک راه حل پیدا کنید که شما را خشنود کند نه شخص دیگری را.

3. با مردم ارتباط برقرار کن!

یک شبکه حمایتی خوب از همکاران، دوستان و خانواده می‌تواند مشکلات کاری شما را آسان کند. و کمک کند تا به مشکلات به شیوه متفاوتی بنگرید.

  • فعالیت‌هایی که با دوستان انجام می‌دهیم به ما کمک می‌کند تا آرام باشیم. اغلب با آنها خنده‌های خوبی داریم که تسکین دهنده عالی برای استرس محسوب می‌شوند. پس برای کاهش استرس، بیشتر معاشرت کنید!

4. زمانی برای خودت در نظیر بگیر!

ما اغلب زمانی  را برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌بریم صرف نمی‌کنیم. زمان‌های جداگانه‌ای از تایم کار برای خودتان در نظر بگیرید.

  • برای کم کردن تنش و استرس‌های شغلی، وقت بیشتری را در طبیعت بگذرانید.

5. خودت را به چالش بکش!

اهداف و چالش‌هایی برای خود چه در کار و چه خارج از کار تعیین کنید. فعالیت‌هایی مانند یادگیری زبان یا انجام ورزش‌های جدید می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس کمک کند.

  • این موضوع به شما کمک می‌کند تا با استرس مقابله کنید.

6. از عادت‌های ناسالم دوری کن!

هرگز نوشیدنی‌های الکلی، سیگار و کافئین را بعنوان راهکارهای مقابله با استرس در نظر نگیرید. این‌ها نه تنها مشکلات شما را حل نکرده، بلکه مشکلات جدیدی هم ایجاد می‌کنند.

  • البته نوشیدنی الکلی، سیگار و کافئین ممکن است موجب تسکین موقت شوند. اما مطمئناً مشکلات را از بین نمی‌برند. شما باید علت استرس خود را برطرف کنید!

7. به دیگران کمک کن!

با کمک به دیگران می‌توانید انعطاف‌پذیری بیشتری در برابر مسائل داشته باشید. می‌توانید این کار را از طریق کار داوطلبانه یا کارهای اجتماعی انجام دهید.

  • اگر وقت انجام کار داوطلبانه ندارید، سعی کنید هر روز کاری در جهت خشنودی یک نفر انجام دهید. حتی می‌تواند کار کوچکی مثل کمک کردن به کسی که قصد عبور از خیابان را دارد یا درست کردن قهوه برای همکاران باشد.

8. هوشمندانه کار کن، نه سخت‌تر!

کار کردن هوشمندانه به این معنی است که کارهایتان را اولویت‌بندی کنید. سپس می‌توانید بر روی انجام وظایفی که تفاوت واقعی ایجاد می‌کنند یا تاثیرگذاری بیشتری دارند تمرکز کنید.

  • کارهایی که کمترین اهمیت را دارند کنار بگذارید. قبول کنید که لیست کارهای انجام نشده‌تان همیشه پر است. انتظار نداشته باشید که انتهای روز خالی باشد.

9. سعی کن مثبت باشی!

نکات مثبت را در زندگی و اطراف خود جستجو کنید که نشان می‌دهد شما فوق‌العاده هستید.

  • در پایان هر روز، 3 اتفاق خوبی که برایتان پیش آمده یا در آن فوق‌العاده بودید را یادداشت کنید.

10. بپذیر که نمی‌توانی همه چیز را تغییر دهی!

تغییر یک وضعیتِ دشوار همیشه شدنی نیست. سعی کنید روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید آنها را کنترل کنید، نه روی چیزهایی که هیچ کنترلی رویشان ندارید.

  • بعنوان مثال، سازمانی که شما در آن کار می‌کنید ممکن است مشکلات را برای شما ایجاد کند. اما هیچ چیزی وجود ندارد که شما بتوانید برای رفع آن انجام دهید. در وضعیت‌های مشابه، شما نیاز دارید روی چیزهایی تمرکز کنید که تحت کنترل شما هستند، مثلا به دنبال یک شغل جدید بگردید!
اینفوگرافی راههای کاهش استرس
اینفوگرافی راههای کاهش استرس
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *